WunderCar – avagy egy modern taxi alternatíva

Az elmúlt hetekben tele volt a Facebook üzenőfalam a WunderCar fizetett hirdetésével, hogy legyek a sofőrjük. Ha sofőr nem is akartam lenni, mindenképp felkeltette a figyelmem, hogy míg Európa-szerte óriási viták vannak a közösségi “taxizás”-t kínáló Uber körül, szép halkan az Ubert jócskán beelőzve egy gyakorlatilag ugyan azt a szolgáltatást nyújtó oldal megjelent Budapesten is. Sehol egy taxis tiltakozás – pedig Európa nagyvárosaiban utcára vonultak a taxisok az Uber ellen -, sehol egy kemény beszólás a szolgáltató felé. Egyszerűen csak nagy csend. Olvasva az elmúlt hetek híreit, sok mindent nem dob fel a kereső. Ha még jobban megnézem, gyakorlatilag egy cikk sem szól a WunderCar-ról egyik magyar oldalon sem. Pedig a szolgáltatás elindult, és így első kipróbálás után jelentem: nagyon jól üzemel! De ne szaladjunk ennyire előre, nézzük meg, mit is tudnak ezek az ún. “carsharing” megoldások, és hogyan alakultak ki.

Egyre nagyobb divat a nyugati országokban az ún. sharing economy megoldások térnyerése. Ezek nem szólnak másról, csak a saját tudásunk, eszközeink, időnk másokkal történő megosztásáról, kihagyva az alapvetően régi értelemben vett szolgáltató cégeket (pl.: taxitársaságokat) azáltal, hogy összekötik egy-egy alkalmazással az embereket.

Az Uber, a BlaBlaCar (ami egy francia startup, és az elmúlt idők egyik kimagasló befektetését is ők nyerték el) és a WunderCar is alapvetően ugyan úgy működik. Megnyitod az okostelefon applikációt, látod magad egy térképen elhelyezve (amit természetesen módosíthatsz), és egy gombnyomással megrendelheted a fuvart. Ennek csak egy feltétele van: be kell regisztrálj az alkalmazásba egy fizetési eszközt, ami a WunderCar esetében lehet PayPal, vagy bankkártya. Erre azért van szükség, mert nincs készpénzes fuvar fizetés. Sőt! Igazából – a WunderCar szabályzata szerint – egyáltalán nincs a fuvarnak díja (de erről majd később). A megrendelt fuvarra “rácsap” egy sofőr, aki már jön is érted, és elvisz oda, ahová mondod neki. A megérkezést követően pedig nincs más dolgod, csak értékeled a sofőröd, és beállítod, hogy mennyi borravalót kívánsz neki adni, és vége a fuvarnak. Egyszerű, gyors, és költségkímélő. Hogy mennyire, azt megosztom a saját példámon keresztül.

fotó (2)Időre kellett mennem ma a belvárosba, és gondoltam kipróbálom hogy működik a WunderCar a gyakorlatban. Reggel letöltöttem az applikációt, beregisztráltam a PayPal fiókom, és 11 óra előtt pár perccel úgy döntöttem indulhat a fuvar.
Beléptem az alkalmazásba, pontosítottam a címem (bonyolult helyen lakunk, amit a GPS nem a legjobban lőtt be 🙂 ), ráböktem a “Fuvarrendelés” gombra, és vártam.

fotó (3)

 

 

Egy világoskék képernyőn láttam, hogy épp kiosztás alatt vagyok, és egy vicces nevű (és vicces profilképpel ellátott) sofőr felvette a fuvart. Innentől a térképemen ő is megjelent, és mutatta, hogy kb. 11 perc múlva érkezik meg hozzám.

 

Érdekfotó (1)es volt látni, ahogy felém tart. Még ha jelenleg – gondolom a kevés sofőrnek köszönhetően – kicsit többet is kell várni rá, mint egy taxira, megnyugtat, hogy látod, merre jár épp. Mielőtt megérkezett volna, a program egy diszkrét rezgéssel jelezte, hogy mindjárt itt a sofőröm.

Egy fekete, tömeg Suzuki Swift jött értem, egy nagyon normális fickóval. Mivel beszédes kedvében volt, gondoltam megkérdem, mi eddig a tapasztalata a WunderCar-ról.

Elmesélte, hogy az elsők közt regisztrált a szolgáltatásra mint sofőr, és egyre többet fuvaroz. Mielőtt belevágott volna, telefonon ellenőrizték őt, és az első napokban általában tesztelők jutottak neki, akiknek a WunderCar biztosít egy keretet a fuvarra, és cserébe ők megfigyelik a sofőrt, valamint a szolgáltatást. Láthatólag kezd a dolog éledezni, mert egyre több a sofőr, és egyre több a fuvar. Saját példáját hozta, miszerint az előző napon már 6 fuvarja volt, akik közül csak ketten voltak tesztelők. Egyedül egy gyenge pontot említett, hogy az alkalmazás zónánként osztja ki a címet, és ez nem mindig működik megbízhatóan. Elsőként a legközelebbi, majd a következő, és az azt követőhöz kerül a cím (feltéve, ha addig senki nem csapott le rá).

Feszegettem azt a kérdést, hogy nem lenne-e jobb, ha kp-ban fizetnék, de ő azt mondta, maradjunk az elektronikus – eredetileg is beállított – fizetésmódnál. Eddig még más ezzel nem próbálkozott nála. Lehet kezd megérni a társadalom? Vagy aki ilyen alkalmazást használ, annak már természetes a PayPal, vagy a bankkártya használat?

Azt a kérdést is feszegettem, hogy nem fél-e attól, hogy valaki elviteti magát Csepelről Békásmegyerre, majd a borravalót 0 Ft-ra húzza. (Ezt a WunderCar ÁSZF-je szerint megteheti.) Szerinte ilyen veszély csak egyszer áll fenn, mert többet az az ember tuti nem rendel a WunderCar-on autót… 🙂 Ez azért szerintem optimizmus, de tény, hogy a legnagyobb szerepe itt a minősítésnek van. Márpedig mivel a sofőr a borravalót látva értékel, vélhetően 1 csillagnál nagyobbat az az utas nem kap, és onnantól tényleg van abban valami, hogy őt senki nem fogja felvenni…
Az idő innentől nagyon gyorsan telt. Dumáltunk mindenről, amiről ilyenkor lehet. Az érzés kicsit a barátságos taxis feelinget hozta.

A végén megérkezve az úti célhoz rányomott a készülékén a “Megérkeztünk” gombra, az enyém pedig feldobta a számított borravalót, amit 100 Ft-onként tudtam módosítani. Amint megvolt az összeg, nyomtam egy “fizetek”-et, értékeltem a sofőrt, és már mentem is. A kocsiból kiszállva rezgett egyet a telefonom, és láttam, hogy ő is értékelt engem. 5 csillagot kaptam, mert gondoltam nem kockáztatom be az ingyen fuvart 😉 Nehezen tudom elképzelni, egy utast mi alapján húzna le amúgy egy sofőr.

Ja, és egy gondolat a számított borravalóról (mert ez azért egy lényeges pont). Az utazásra a program 1 844 Ft-ot dobott ki (Zugló -> Belváros). Megnéztem a legnagyobb budapesti taxitársaság oldalán található menetdíj kalkulátorral (amitől én eddig csak többet fizettem ténylegesen a taxisnak), hogy legyen mihez viszonyítani, és az 2 880 Ft-ot hozott ki. Szerintem megérte. 🙂

Zárásként gondoltam írok pár gondolatot a jogi oldaláról is az egész működésnek. Tegnap beleástam magam a WunderCar ÁSZF-jébe. A lényeg: ők “közösségként” definiálják magukat, és hivatalosan a sofőr, valamint az utas is ennek a közösségnek a része. Szerződés köztük nem jön létre (legalábbis az ÁSZF szerint). Ahogy írtam már korábban, hivatalosan a fuvar díjmentes, és borravalót lehet adni, ami akár lehet 0 Ft is. A dijfizetés során a borravaló előbb a WunderCar “Partneréhez” kerül, akik tovább utalják a sofőrnek a beérkezett összegeket bizonyos időközönként (ezt megtudtam: kéthetente), valamint a WunderCar számára a borravalók 20%-át, ami a sofőrök közösségi díja. Egyébként a közösség tagjainak a WunderCar ún. “Közösségi garanciát” is biztosít. (Ha valakit érdekelnek a részletek, ITT utána olvashat.)

Összefoglalva: Nekem nagyon tetszett ez az egyszerű, költséghatékony megoldás. Flottul, gyorsan, és könnyen működött. Én biztos nem hívok többet taxit, csak WunderCar sofőrt 😉

Reklámok

WunderCar – avagy egy modern taxi alternatíva” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Peter szerint:

    Szerintem ez a tevékenység egyáltalán nem illegális. Hiszen nem díj ellenében szállítanak személyt. A törvényben viszont a díj ellenében végzett személyszállításhoz vannak szigorú feltételek rendelve. Olyan ez mintha vinnénk a családot vagy barátokat. Főleg, hogy az app. alatt egy közösséghez tartozik mindenki. Olyan mintha a szomszéd, jóbarát lestoppol amikor az utca végén szalad a buszhoz és meglát. A végén meg azt mondja ” a megspórolt buszjegy árát odaadom neki” vagy nem . Tehát nem díjazásért indul az egész, hiszen a Wunder szabályzatban is benne van. A stoppolás meg egy modern eszközzel történik. Kíváncsi vagyok kinek mi a véleménye ezekről. Vagy egy szakjogász mit mondana. Egyébként amikor az anyukám megkér, hogy vigyem A-B-be szívesen teszem, de valahogy a végén mindig hozzájárul a benzinhez, bárhogy is tiltakozom. Ezért is megbüntetne a hatóság???!!! Jó lenne ezeket jogilag végig járni!

    Kedvelés

  2. Mák Antal szerint:

    A sofőrnek a fuvar vége után rögtön felugrik az értékelés ablak. Azt hogy mennyit kapott, lehet hogy csak a heti egyenlegből tudja meg, ha éppen olyanja van az appnak! Azt is csak az utastól tudhatja meg, hogy mennyi volt az ajánlott borravaló. Sok kuponos nagyon szemérmes, és nem véletlenül…összevissza nyomkodják a telót, és az alkalmazásra fogják, hogy nem tudnak fizetni. Majd később talán kapsz 3-400 forintot a sokkilométeres kocsikázásért.

    Kedvelés

  3. Eörs szerint:

    Sziasztok! Valaki szokott fuvarozni mint “driver”? Pénzkifizetés hogy zajlil le és milyen átfutási idővel? Bankszámlát adtam meg! Köszi előre is!

    Kedvelés

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s